char koey tiow
char koey tiow benda bodoh sahaja. tapi tak semua jadi jutawan hanya dengan 1 produk sahaja. kau tengok company milo. kau pernah dengar tak company milo keluarkan perisa vanilla ??? tapi tokey company milo adalah seorang billionaire. 1 produk sahaja dah boleh berjaya.
yang boleh jadi sebab kita berjaya adalah cara kita berbisnes. itu sahaja. kita cuba cara yang salah itulah sebab bisnes tak kekal. hanya cara yang betul sahaja boleh berjaya.
setiap orang berjaya mesti ada sebab kenapa mereka boleh berjaya. hanya yang dah dapat formula sahaja boleh berjaya. itu bukan keajaiban. pasti ada benda yang kita tak tahu. jika kita tahu apa yang mereka tahu kita boleh berjaya sama macam mereka.
saya teringat kisah saya makan char koey tiow semasa zaman saya berada Uitm penang dulu. sebab kawasan sini memang popular makanan char koey tiow. memang sedap kena dengan selera aku. masuk kat dalam tekak aku. bukan semua orang boleh menepati citarasa aku. saya nak bercerita perihal citarasa.
kalau dilihat setiap orang berjaya pasti mereka yang amat memantingkan citarasa. kenapa nak bisnes pon kena ada citarasa. bila kau bisnes kau tiada citarasa bisnes kau tak kekal. kalau kekal pon bisnes kau tiada makna. kau tahu maknanya. sebab kau tak tahu apa itu citarasa
citarasa = branding
bisnes zaman sekarang tak sama macam bisnes zaman dulu. zaman sekarang adalah zaman informasi. di mana apabila info yang tak upgrade. akan ketinggalan zaman.
kalau orang itu jutawan mungkin citarasa ini kurang penting. kalau orang itu billionaire adalah sangat sangat sangat penting. kau tengok sendiri bisnes yang ada taraf billionaire. pasti kau jumpa. kalau kau tak jumpa itu maknanya kau belum ada taraf billionaire.
Comments
Post a Comment